FUNCTIEPROFIEL
Functie: Maatschappelijk werker - 80% - Woonbuurt Oase - Zonhoven
$ads={1}
A. Functiebeschrijving
1. Doel van de functie
Je ondersteunt de (pleeg)ouder/vertegenwoordiger in zijn rol als partner in de zorg van zijn
kind/familielid. Je zorgt ervoor dat elke ouder/vertegenwoordiger goed geïnformeerd wordt om die
belangrijke rol te kunnen opnemen.
2. Plaats in de organisatie
- Je maakt deel uit van het multidisciplinair team van woonbuurt Oase in Zonhoven waar
- Je wordt aangestuurd door en legt verantwoording af aan de zorgcoördinator van de woonbuurt
- Je wordt op vakinhoudelijk vlak ondersteund door de maatschappelijk coördinator
3. Kwalificatievereisten
- Diploma: Bachelor maatschappelijk werk
- Ervaring als maatschappelijk werker in een VAPH-voorziening is een pluspunt
4. Resultaatgebieden en taken
- Resultaatgebied 1:
het naaste netwerk van de bewoner met betrekking tot de specifieke zorg die aan hem/haar
geboden wordt.
Voornaamste taken:
- Correct, helder en tijdig informeren van de wettelijke vertegenwoordiger van de
hulpverleningsovereenkomst, bij interne doorstroom, etc.
- Fungeren als vertrouwenspersoon voor het netwerk van de bewoner o.a. in het kader
- Organiseren van de nodige overlegmomenten met het netwerk van de bewoner bv. de
- Via vraagverheldering de concrete behoeften, wensen en verwachtingen van het
hulpverleningsovereenkomst van de bewoner
- Signaleren van de standpunten, wensen en behoeften van het netwerk van de bewoners
- Resultaatgebied 2:
Nastreven van maximale betrokkenheid en participatie van de wettelijke vertegenwoordiger
en/of het naaste netwerk van de bewoner op het niveau van het collectief overleg en de
ouderwerking binnen Ter Heide. Wanneer de ouder/vertegenwoordiger die deel uit maakt van
de Gebruikersraad instaat voor de uitnodiging/informeren van ouders en aanbrengen van de
agendapunten neemt de maatschappelijk werker een faciliterende rol op.
Voornaamste taken:
- Organiseren van de ouderwerking op het niveau van de woonbuurt
- Ondersteunen van de vertegenwoordigers van de woonbuurt in de Gebruikersraad,
- Jaarlijks evalueren van de klachten, ongenoegens, vragen, opmerkingen, etc. op het
- Toetsen van de tevredenheid bij de bewoner en zijn/haar netwerk op het niveau van de
- Vertalen van afspraken vanuit de individuele dienstverleningsovereenkomst
- Resultaatgebied 3:
Bijstaan van de wettelijke vertegenwoordiger en/of het naaste netwerk van de bewoner op
administratief en sociaaljuridisch vlak. Vertrekkende vanuit het principe dat de
ouder/vertegenwoordiger als partner dit zoveel als mogelijk zelfstandig opneemt, neemt de
maatschappelijk werker een ondersteunende/informerende rol op.
Voornaamste taken:
- Informeren en ondersteunen van de ouder/vertegenwoordiger bij de
- Informeren en ondersteunen van de ouder/vertegenwoordiger zodat de bewoner zijn
tegemoetkoming.
- Ondersteuning bieden aan de ouder/wettelijk vertegenwoordiger bij het afsluiten van de
- Informeren van de ouder/vertegenwoordiger over de juridische bescherming van de
ouder/vertegenwoordiger is verantwoordelijk voor het indienen van de
jaarrekening/verantwoording naar de vrederechter.
- Ondersteuning bieden bij de administratieve plichten ten gevolge van het ontslag of
- Informeren over de rechten tot terugbetaling van het incontinentiemateriaal en de
ondersteuning bieden bij de aanvraag ervan.
- Informeren van het netwerk van de bewoner met betrekking tot sociale voordelen en
- Resultaatgebied 4:
Instaan voor een optimale informatiedoorstroming naar de verschillende betrokken collega’s
zodat een effectieve en efficiënte samenwerking en een bewoners- en netwerkgerichte
zorgverlening ontstaat.
Voornaamste taken:
- Constructief en actief deelnemen aan overlegmomenten bv. leefgroepteam,
werkers, etc.
- Doorgeven van relevante informatie met betrekking tot het netwerk van de bewoner aan
de co-sturing, de leden van het multidisciplinair team van de woonbuurt (arts,
verpleegkundige, logopedist, kinesitherapeut, ergotherapeut) en de maatschappelijk
coördinator
- Samenstellen en beheren van het sociaal dossier van de bewoner
- Adviseren en overbrengen van informatie en kennis ten aanzien van
leefgroepmedewerkers en andere disciplines
- Resultaatgebied 5:
stand gehouden wordt en voldoet aan de huidige normen.
Voornaamste taken:
- Volgt berichtgeving rond vakgebonden onderwerpen op en communiceert hierover
- Gaat op zoek naar relevante (achtergrond)informatie binnen de organisatie of in de
- Volgt de nodige opleidingen en integreert deze in het eigen handelen
- Doet voorstellen om de dienstverlening aan te passen in functie van de wijzigende
- Heeft een actieve rol in het collegiaal overleg maatschappelijk werkers op het vlak van
visievorming, kennisdeling, uitwisselen goede praktijken, etc.
- Resultaatgebied 6:
zorgmedewerkers in het opnemen van een juiste bejegening naar ouders/vertegenwoordigers
binnen de woonbuurt.
Voornaamste taken:
- Individueel coachen van medewerkers in het opnemen van hun rol naar
- Bijstaan van de hoofdopvoeder/leefgroepencoördinator in het versterken van
- Resultaatgebied 7:
De maatschappelijk werker bewaakt het onderkennen, meten en benoemen van de
tevredenheid van ouder/bewindvoerder binnen de woonbuurt
Voornaamste taken:
- Staat in voor het afnemen van de tevredenheid van ouder/vertegenwoordiger na
- Neemt een rol op in het kader van de klachtenprocedure Ter Heide.
- Staat in voor het toetsen van de tevredenheid van de ouder/netwerk in het kader van de
- Toetsen van de tevredenheid bij de bewoner en zijn/haar netwerk op het niveau van de
woonbuurt.
B. Competenties
1. Functiespecifieke gedragscompetenties
- Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid:
Een mondelinge boodschap overbrengen zodat het publiek tot wie de boodschap gericht is ze
begrijpt
- Actief luisteren:
Zich bereid tonen en in staat zijn om (non-)verbale boodschappen op te nemen, te begrijpen en
erop door te vragen
- Inlevingsvermogen:
Tonen dat men rekening houdt met en reageert op de (al dan niet rechtstreeks) geuite
gevoelens, behoeften en wensen van specifiek de ouder/het netwerk alsook van anderen
(bewoner, collega, leidinggevende, derde, etc.)
- Klantgerichtheid:
Inspelen op de gevoeligheden, behoeften en wensen van (interne en externe) ‘klanten’, ook
wanneer die niet rechtstreeks geuit worden
- Flexibel gedrag:
In verschillende situaties of ten aanzien van verschillende personen op een efficiënte wijze zijn
gedrag kunnen aanpassen met het oog op het bereiken van een bepaald doel.
2. (Vak)technische competenties
- Kennis van de doelgroep van personen met een verstandelijke en meervoudige beperking
- Kennis van de wetgeving die van toepassing is in de sector van personen met een handicap:
- Kennis van de sociale kaart en specifiek wat betreft het aanbod van andere voorzieningen die
- Je beschikt over digitale vaardigheden en je stelt je hierbij innoverend op.
C. Aanbod
- Een 80% contract van onbepaalde duur (30,4/38u).
- Een vast dienstrooster waarbij de werkdagen in onderlinge afstemming bepaald worden.
- Verloning volgens barema 13 (MV1) van het VAPH (PC 319.01).
- Overname van relevante anciënniteit.
- Goede werk-privé-balans en een aantrekkelijke verlofregeling.
- Verzekering gezondheidszorgen, maaltijdscheques, tweede pensioenpijler, fietsvergoeding en
tal van andere voordelen.
D. Selectieprocedure
De selectieprocedure bestaat uit:
- Een CV-selectie
- Een selectiegesprek op 11 september 2023
- Een tweede gespreksronde en een kennismaking met de woonbuurt
E. Kandidatuurstelling
Je kan je kandidatuur indienen door uiterlijk op 3 september 2023 een motivatiebrief en cv te sturen
naar bert.was@iglimburg.be.
F. Contact
Voor functie-inhoudelijke informatie kan je terecht bij Isabelle Saint-Georges, maatschappelijk
coördinator, op het telefoonnummer 089/39 01 13. Voor overige inlichtingen kan je contact opnemen
met de heer Bert Was, HR, op het telefoonnummer 089/39 01 10.