Maatschappelijk werker


 

FUNCTIEPROFIEL


Functie: Maatschappelijk werker - 80% - Woonbuurt Oase - Zonhoven


$ads={1}


A. Functiebeschrijving



1. Doel van de functie


Je ondersteunt de (pleeg)ouder/vertegenwoordiger in zijn rol als partner in de zorg van zijn
kind/familielid. Je zorgt ervoor dat elke ouder/vertegenwoordiger goed geïnformeerd wordt om die
belangrijke rol te kunnen opnemen.


2. Plaats in de organisatie

  • Je maakt deel uit van het multidisciplinair team van woonbuurt Oase in Zonhoven waar
kinderen met een mentale en meervoudige beperking ondersteund worden (woonvorm)
  • Je wordt aangestuurd door en legt verantwoording af aan de zorgcoördinator van de woonbuurt
  • Je wordt op vakinhoudelijk vlak ondersteund door de maatschappelijk coördinator


3. Kwalificatievereisten

  • Diploma: Bachelor maatschappelijk werk
  • Ervaring als maatschappelijk werker in een VAPH-voorziening is een pluspunt

4. Resultaatgebieden en taken

  • Resultaatgebied 1:
Creëren van maximale betrokkenheid en participatie van de wettelijke vertegenwoordiger en/of
het naaste netwerk van de bewoner met betrekking tot de specifieke zorg die aan hem/haar
geboden wordt.


Voornaamste taken:

  • Correct, helder en tijdig informeren van de wettelijke vertegenwoordiger van de
bewoner bv. in geval van vragen, bij het bijsturen van de individuele dienst- en
hulpverleningsovereenkomst, bij interne doorstroom, etc.
  • Fungeren als vertrouwenspersoon voor het netwerk van de bewoner o.a. in het kader
van de procedure rond grensoverschrijdend gedrag
  • Organiseren van de nodige overlegmomenten met het netwerk van de bewoner bv. de
organisatie van bewonersbesprekingen
  • Via vraagverheldering de concrete behoeften, wensen en verwachtingen van het
netwerk van de bewoner een plaats geven binnen de individuele dienst- en
hulpverleningsovereenkomst van de bewoner
  • Signaleren van de standpunten, wensen en behoeften van het netwerk van de bewoners
tijdens de interne, multidisciplinaire overleggen waarop het netwerk niet aanwezig is
  • Resultaatgebied 2:

Nastreven van maximale betrokkenheid en participatie van de wettelijke vertegenwoordiger
en/of het naaste netwerk van de bewoner op het niveau van het collectief overleg en de
ouderwerking binnen Ter Heide. Wanneer de ouder/vertegenwoordiger die deel uit maakt van
de Gebruikersraad instaat voor de uitnodiging/informeren van ouders en aanbrengen van de
agendapunten neemt de maatschappelijk werker een faciliterende rol op.

Voornaamste taken:

  • Organiseren van de ouderwerking op het niveau van de woonbuurt
  • Ondersteunen van de vertegenwoordigers van de woonbuurt in de Gebruikersraad,
Werkgroep Financiën en de Werkgroep feestelijkheden
  • Jaarlijks evalueren van de klachten, ongenoegens, vragen, opmerkingen, etc. op het
niveau van de woonbuurt
  • Toetsen van de tevredenheid bij de bewoner en zijn/haar netwerk op het niveau van de
woonbuurt
  • Vertalen van afspraken vanuit de individuele dienstverleningsovereenkomst
  • Resultaatgebied 3:

Bijstaan van de wettelijke vertegenwoordiger en/of het naaste netwerk van de bewoner op
administratief en sociaaljuridisch vlak. Vertrekkende vanuit het principe dat de
ouder/vertegenwoordiger als partner dit zoveel als mogelijk zelfstandig opneemt, neemt de
maatschappelijk werker een ondersteunende/informerende rol op.

Voornaamste taken:

  • Informeren en ondersteunen van de ouder/vertegenwoordiger bij de
aanvraag/verlenging van de indicatiestelling Jongerenwelzijn.
  • Informeren en ondersteunen van de ouder/vertegenwoordiger zodat de bewoner zijn
rechten op vlak van inkomen kan laten gelden bv. aanvragen van verhoogd kindergeld/
tegemoetkoming.
  • Ondersteuning bieden aan de ouder/wettelijk vertegenwoordiger bij het afsluiten van de
individuele dienstverleningsovereenkomst met Ter Heide.
  • Informeren van de ouder/vertegenwoordiger over de juridische bescherming van de
bewoner en ondersteunen bij de aanvraag indient men dit vraagt. De
ouder/vertegenwoordiger is verantwoordelijk voor het indienen van de
jaarrekening/verantwoording naar de vrederechter.
  • Ondersteuning bieden bij de administratieve plichten ten gevolge van het ontslag of
overlijden van een bewoner.
  • Informeren over de rechten tot terugbetaling van het incontinentiemateriaal en de
terugbetaling enterale voeding. Indien de ouder/vertegenwoordiger dit wenst ook
ondersteuning bieden bij de aanvraag ervan.
  • Informeren van het netwerk van de bewoner met betrekking tot sociale voordelen en
verwijzen naar de betrokken diensten.
  • Resultaatgebied 4:

Instaan voor een optimale informatiedoorstroming naar de verschillende betrokken collega’s
zodat een effectieve en efficiënte samenwerking en een bewoners- en netwerkgerichte
zorgverlening ontstaat.


Voornaamste taken:

  • Constructief en actief deelnemen aan overlegmomenten bv. leefgroepteam,

woonbuurtoverleg, collegiaal overleg maatschappelijk
werkers, etc.
  • Doorgeven van relevante informatie met betrekking tot het netwerk van de bewoner aan

de co-sturing, de leden van het multidisciplinair team van de woonbuurt (arts,
verpleegkundige, logopedist, kinesitherapeut, ergotherapeut) en de maatschappelijk
coördinator

  • Samenstellen en beheren van het sociaal dossier van de bewoner
  • Adviseren en overbrengen van informatie en kennis ten aanzien van

leefgroepmedewerkers en andere disciplines

  • Resultaatgebied 5:
Bevorderen van de eigen professionele ontwikkeling zodat de kwaliteit van de dienstverlening in
stand gehouden wordt en voldoet aan de huidige normen.


Voornaamste taken:

  • Volgt berichtgeving rond vakgebonden onderwerpen op en communiceert hierover
  • Gaat op zoek naar relevante (achtergrond)informatie binnen de organisatie of in de
externe omgeving
  • Volgt de nodige opleidingen en integreert deze in het eigen handelen
  • Doet voorstellen om de dienstverlening aan te passen in functie van de wijzigende
ontwikkelingen
  • Heeft een actieve rol in het collegiaal overleg maatschappelijk werkers op het vlak van

visievorming, kennisdeling, uitwisselen goede praktijken, etc.

  • Resultaatgebied 6:
De maatschappelijk werker neemt een rol op in het coachen en ondersteunen van alle
zorgmedewerkers in het opnemen van een juiste bejegening naar ouders/vertegenwoordigers
binnen de woonbuurt.

Voornaamste taken:
  • Individueel coachen van medewerkers in het opnemen van hun rol naar
ouder/vertegenwoordiger als partner in de ondersteuning.
  • Bijstaan van de hoofdopvoeder/leefgroepencoördinator in het versterken van
medewerkers in het correct bejegenen van de ouder/vertegenwoordiger.
  • Resultaatgebied 7:

De maatschappelijk werker bewaakt het onderkennen, meten en benoemen van de
tevredenheid van ouder/bewindvoerder binnen de woonbuurt


Voornaamste taken:

  • Staat in voor het afnemen van de tevredenheid van ouder/vertegenwoordiger na
opname/interne doorstroom.
  • Neemt een rol op in het kader van de klachtenprocedure Ter Heide.
  • Staat in voor het toetsen van de tevredenheid van de ouder/netwerk in het kader van de
handelingsplanbespreking.
  • Toetsen van de tevredenheid bij de bewoner en zijn/haar netwerk op het niveau van de

woonbuurt.


B. Competenties



1. Functiespecifieke gedragscompetenties


  • Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid:

Een mondelinge boodschap overbrengen zodat het publiek tot wie de boodschap gericht is ze
begrijpt


  • Actief luisteren:

Zich bereid tonen en in staat zijn om (non-)verbale boodschappen op te nemen, te begrijpen en
erop door te vragen


  • Inlevingsvermogen:

Tonen dat men rekening houdt met en reageert op de (al dan niet rechtstreeks) geuite
gevoelens, behoeften en wensen van specifiek de ouder/het netwerk alsook van anderen
(bewoner, collega, leidinggevende, derde, etc.)


  • Klantgerichtheid:

Inspelen op de gevoeligheden, behoeften en wensen van (interne en externe) ‘klanten’, ook
wanneer die niet rechtstreeks geuit worden


  • Flexibel gedrag:

In verschillende situaties of ten aanzien van verschillende personen op een efficiënte wijze zijn
gedrag kunnen aanpassen met het oog op het bereiken van een bepaald doel.


2. (Vak)technische competenties

  • Kennis van de doelgroep van personen met een verstandelijke en meervoudige beperking
  • Kennis van de wetgeving die van toepassing is in de sector van personen met een handicap:
inkomen, beschermingsmaatregelen, sociale voordelen, mutualiteit, etc.
  • Kennis van de sociale kaart en specifiek wat betreft het aanbod van andere voorzieningen die
vallen onder het VAPH
  • Je beschikt over digitale vaardigheden en je stelt je hierbij innoverend op.


C. Aanbod


  • Een 80% contract van onbepaalde duur (30,4/38u).
  • Een vast dienstrooster waarbij de werkdagen in onderlinge afstemming bepaald worden.
  • Verloning volgens barema 13 (MV1) van het VAPH (PC 319.01).
  • Overname van relevante anciënniteit.
  • Goede werk-privé-balans en een aantrekkelijke verlofregeling.
  • Verzekering gezondheidszorgen, maaltijdscheques, tweede pensioenpijler, fietsvergoeding en

tal van andere voordelen.




D. Selectieprocedure



De selectieprocedure bestaat uit:

  • Een CV-selectie
  • Een selectiegesprek op 11 september 2023
  • Een tweede gespreksronde en een kennismaking met de woonbuurt


E. Kandidatuurstelling



Je kan je kandidatuur indienen door uiterlijk op 3 september 2023 een motivatiebrief en cv te sturen
naar bert.was@iglimburg.be.


F. Contact



Voor functie-inhoudelijke informatie kan je terecht bij Isabelle Saint-Georges, maatschappelijk
coördinator, op het telefoonnummer 089/39 01 13. Voor overige inlichtingen kan je contact opnemen
met de heer Bert Was, HR, op het telefoonnummer 089/39 01 10.

$ads={2}


 

.

Post a Comment

Previous Post Next Post

Sponsored Ads

نموذج الاتصال